Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Ferdinandův sloup

Vltava byla hlavní dopravní cestou v době, kdy nebyly kolem řeky žádné komunikace. Sloužila především k obchodnímu spojení s hlavním městem, po řece se přepravovalo hlavně pivo, dřevo a sůl. Již Karel IV. podporoval plán splavnění dolního toku Vltavy. Císař Ferdinand I. věnoval v roce 1547 velkou finanční částku na stavbu navigační cesty z Českých Budějovic do Prahy.

 Největším problémem byly především Svatojánské proudy. V první polovině 17. století se to podařilo strahovskému opatu Kryšpínovi Fukovi, který měl na zřeteli hlavně ekonomické zájmy kláštera. Opat jako první zmapoval úsek Svatojánských proudů a na podzim roku 1640 nechal rozstřílet mohutnou skálu na začátku svatojánských proudů. Práce pokračovaly až do roku 1643. Na paměť tohoto díla byl u horní peřeje Svatojánských proudů postaven pamětní sloup s latinským nápisem o splavnění Vltavy.

Sloup byl při stavbě přemístěn, společně se sochou svatého Jana Nepomuckého, pod Slapskou přehradu.

Práce na splavnění pak pokračovaly, upravovalo se koryto snižovaly jezy a propustě. Zvlášť důležitý byl rok 1727, kdy Ing. David Sochor postavil plavební komoru u Županovic. Byla to první stavba tohoto druhu ve Střední Evropě.

Vzduch voda

Poslední komentáře

  • IV. Zámecký ples (13.12.2019)

    Fotogalerie z plesu je tady (https://slapy.rajce.idnes.cz/13.12.2019_IV._zamecky_ples_na_zamku_Slapy/) ...

    Číst dále...

     
  • Demonstrace (16.12.2019)

    Naprosto neprůhledné financování.Kdo je to všichni? Chtějí převrat, protože ten už nebude sametový. Vývoj ...

    Číst dále...

     
  • Demonstrace (16.12.2019)

    Tak platí ho všidhni, kteří ho podporují tedy můžete i vy. pro bližší informace se podívejte na ...

    Číst dále...

Poslední inzeráty